Forum

آگاه‌سازی‌ها
پاک‌کردن همه

غرغر های یک معلم ریاضی

3 ارسال ها
2 کاربران
0 Likes
2,314 نمایش‌
(@masoud)
Eminent Member
عضو شده: 6 سال قبل
ارسال‌: 19
شروع کننده موضوع  

حقیقت اینه که اسم غر غر بهترین عنوانیه که میتونم برای این نوشتم انتخاب کنم.چون مطمئن نیستم حرف هایی که پائین تر نوشتم لزوما درستن یا مثه وقتیه که آدم تو حالت غرغره.

من همیشه یادمه معلم ریاضی هامون با کتاب درسی پیش نمیرفتن و ازش بد میگفتن
من خودم تو کارم سعی میکردم که اینطوری نباشم و چارچوب های مولفین کتاب درسی و اهدافشون رو در نظر بگیرم ولی واقعا تو این مدت کوتاه و جدی معلمیم تا اینجا چیزایی دیدم که نا امیدم کردن...
فکر میکنم مثلا واسه فصل مربوط به اعداد گنگ نهم بود گفتم برم ویدیو های پشتیبان کتاب درسی رو ببینم تا بفهمم با چه استانداری کار رو پیش ببرم چون کتاب درسی به نظرم یه خورده مبهم میومد یه مقدار....
رفتم سایت دفتر تالیف واسه اون فصل شخص x که خودشم از مولفین کتاب نهم بود توضیح میداد...
بگم افتضاح میگفتن واقعا دروغ نگفتم ...چوون مثلا توضیحاتشون اینطوری بود : خب اینجا یه فعالیته که باید حل بشه اینجاهم کار در کلاسه که باید تو کلاس حل بشه و ...

پشتیبان فصل اثبات و هندسه ام از اون بدتر...
از حق که نگذریم مثلا برای فصل های دیگه که پیگیری میکردم پشتیبان های خوب دیگه ای بودن که واقعا خیلی خوب بودن.

ولی به نظرم حاصل اینطور بازی در آوردن فشار رو معلمه..چون من از طرفی به خاطر استاندارد های سیستم میگم استاندارد های خودمو کنار بذارم و از این طرفم تا این حد پنچره سیستم...

واقعا به نظر من هنوزم مسخره است که چرا باید بعد از گذشت چند سال از تالیف کتاب درسی نهم ، تمرین ۸ صفحه ۵۸ مشکل داشته باشه؟

من با هر درس کتاب نهمی که میخوام بدم با همچین چیزایی رو به رو میشم مثلا امروز رسیدم به فصل عبارت های جبری و اتحاد نهم که چند تا معضلاتمو پایین تر نوشتم

این موارد زیر رو ببینید :

مثلا وقتی رابطه ی بین توان و رادیکال گفته نشده من با توجه به تعریف تک جمله ای خود کتاب چطوری بچه ها رو قانع کنم که "رادیکال ایکس" یک تک جمله ای نیست.

(صفحه ۷۹ کتاب درسی تعریف تک جمله ای رو گفته بعد گفته دو ضربدر رادیکال ایکس تک جمله ای نیست)

از اینا گذشته چرا باید به تعریفی مثه تک جمله ای انقدر اصالت داده بشه تو کتاب درسی...(صفحه ۷۹ کتاب درسی)

خودم میدونم برای جمع و تفریق جملات جبری به فهم جملات متشابه نیاز داریم ولی حس میکنم زیادی مانور داده رو همچین چیزی...

یا مثلا به شخصه ندیدم جایی تو ریاضی بپرسن درجه این چند جمله ای نسبت به x وy چیه بعد شما بیا بزرگترین توانهای x وy رو پیدا کنی و باهم جمع کنی بگی این شد درجه نسبت به xوy ( صفحه ۸۰ کتاب نهم)

این حالتی که معلم تو وضعیتی قرار میگیره نه ابزار توضیح دادن به بچه رو داره و از طرفی ام بچه فکر میکنه معلم داره موضوع رو میپیچونه یا بلد نیست خیلی بده بدون تعارف بگم همچین وضعیتی برای من تو همون تمرین ۸ صفحه ۵۸ پیش اومد...بچه ها میگفتن آقا چیزی که شما میگید باید به فرض های مسئله اضافه بشه تو گام به گامم نوشته 😐

خلاصه همه ی اینا منو به این سوق میده که مثلا وقتی میخوام اعداد گنگ رو درس بدم ؛ کتاب درسی رو بزارم کنار و خودم شروع کنم با اون دیدگاهی که از نظر خودم خوشگل تره درس بدم...به نظر بهتر میرسه ؟!


   
نقل‌قول
Amir
 Amir
(@amir)
عضو Admin
عضو شده: 6 سال قبل
ارسال‌: 147
 

مسعود راستش بهترین عنوانی رو که می شد انتخاب کردی: غر غر 🙂

ولی خب چون این غرغر ها با اعداد گنگ شروع شد، فرض می کنم که این نوشته در مورد اعداد گنگ است. اگر به جای غرغر کردن روی همین تمرکز می کردی و می گفتی در کتاب درسی چه اتفاقی افتاده، مجبور نمی شدم خودم برم ببینم 🙂

اول اینکه تعریف کتاب نادرست نیست ولی بدون شک روش آن به طور وحشتناکی ناکافی است. مثال ها ناکافی (یکی برای تناوب و آنهم یک سوم) یکی برای عدم تناوب  (رادیکال 2) که خوب اصلا هیچ زحمتی کشیده نشده برای توجیه عدم تناوبش. و بعد جزو مثال هایی که در تعریف عدد گنگ استفاده شده اعشاری ای آمده است که هیچ سال نهمی ای با زمینه ی داده شده در کتاب نهم امکان ندارد آن را عدد حساب کند. به طور کلی کتاب در این مورد نه دیدگاه داره نه روش و راستش این طوری نیست که فقط بهتر باشه که به روش خودت درس بدی، اگه این کار رو نکنی خیانت کردی.

و در آخر چون عنوان نوشته ات غر غر بود این را اضافه کنم وقتی برای جواب سوال تو رفتم کتاب درسی رو بینم و این روش مسخره ی ارایه راه حل چند تا دانش آموز و حالا شما چی فکر می کنید دوباره برام یادآوری شد یهو توجه کردم که هیچوقت این چند تا دانش آموز ترکیبی از پسرها و دختر ها نیستند و حتی در اینجا هم از هم جدا شده اند. یعنی آدم ها چقدر باید مریض باشند 🙁

لطفا اگر می خواهید به سوال مسعود جواب دهید از غرغرهای او و غرغر اضافه شده توسط من صرف نظر کنید و روی اعداد گنگ در کتاب درسی تمرکز کنید.


   
پاسخنقل‌قول
(@masoud)
Eminent Member
عضو شده: 6 سال قبل
ارسال‌: 19
شروع کننده موضوع  

ممنون بابت پاسختون دکتر اصغری عزیز...

قبل از اینکه کس دیگه ای چیزی اضافه کنه راجع به اون بخش ، خود من یه چیزی بگم

من بعد از درس دادن اعداد گنگ به روش کتاب درسی فهمیدم بچه ها هیچ حسی نسبت به اعداد گنگ پیدا نکردن.مثلا اونطور که باید تو ذهنشون افراز بندی اعداد حقیقی شکل نگرفت.(کتاب قصد داشت این افراز بندی به وسیله بسط اعشاری (نامتناهی و غیر متناوب) و (نامتناهی و متناوب و متناهی) تو ذهن بچه ها شکل بگیره.)

مشخصا راجع اعداد گنگ بگم به نظرم باید تو کتاب درسی بهش اشاره میشد که این اعداد رو نمیشه به صورت کسری نوشت... مگه خودشون نگفتن سال های بعد اثبات گنگ بودن رادیکال ۲ رو میگیم.

خود من وقتی دانش آموز بودن هیچوقت اثبات گنگ بودن رادیکال ۲ و کلا مقوله اعداد گنگ برام مانوس نبود.

 

من روشی که بهش فکر میکردم این بود.

با بچه ها ماشین حساب به دست بشینیم حساب کنیم که کدوم دوتا عدد در هم ضرب بشن حاصل میشه دو...بعد قانع بشیم که هرچی بیشتر اعشار میذاریم بهش نزدیکتر میشیم ولی نمیتونیم برسیم به ۲.

اینطوری قشنگ نامتناهی بودن بسط اعشاری این عدد براشون ملموس و روشن میشد بعد میگفتم بهشون آیا میشه همچین عدد اعشاری رو به صورت کسر نوشت؟

بچه ها نحوه تبدیل عدد اعشاری به کسر رو بلدن به این صورت که کل اعداد رو بدون ممیز تو صورت کسر مینویسن و به تعداد ارقام بعد از اعشار تو مخرج برای یک صفر میذارن.

ولی واسه این عدد اعشاری نامتناهی همچین کاری بی معنی میشه و از همینجا میتونیم نتیجه بگیریم که این اعدادی که باهاشون آشنا شدیم رو نمیشه به صورت کسر نوشت.

به نظرم غیر نسبتی بودن اعداد گنگ حتما باید بهش اشاره میشد چون مثلا تو سال هشتم تعریف اعداد گویا رو گفتیم که اعدادی هستند که حتما میشه به صورت کسری نوشتشون و همیشه برای بچه های خوب این سوال پیش میاد مگه اعدادی ام هست که نشه به صورت کسری نوشتشون؟ هیچ مثال نقضی نمیشه با توجه به دانسته های یه دانش آموز سال هشتم براش زد.

جدای از اینها همین رابطه نسبتی و غیر نسبتی بودن اعداد میتونه تو ذهن بچه ها یه دسته بندی کلی خوب یا همون افراز از اعداد حقیقی تشکیل بده.

(البته اینو میدونم شاید این رویکرد از لحاظ ریاضی درست نباشه که مثلا غیر نسبتی بودن اعداد گنگ رو به وسیله نتونستن تبدیل اعداد اعشاری به کسر گفت ولی باتوجه به دانسته های بچه ها کار راه بنداز به نظر میرسه.)

مثلا فکر کنید راجع به یه فصل از کتاب درسی اینهمه مشکل وجود داره که دکتر اصغری هم به بخشیش اشاره کرد.برام واقعا داره کم کم روشن میشه که چرا کتاب درسی همیشه مهجور بوده.

از این فصل هم که بگذریم همون جاهایی که تو متن اول با ذکر شماره صفحه  ارجاع دادم به نظرم خوب نیستن!


   
پاسخنقل‌قول