Forum

آگاه‌سازی‌ها
پاک‌کردن همه

دو ضلع و زاویه‌ی بین!

3 ارسال ها
2 کاربران
0 Likes
2,048 نمایش‌
(@kianoosh)
Trusted Member
عضو شده: 6 سال قبل
ارسال‌: 53
شروع کننده موضوع  

اخیرا ذهنم به شدت درگیر چگونه آموزش دادن روش ض‌زض شده است. شیوه ای که مدتی هست استفاده می کنم اینه که اول یه ضلع به بچه ها می دم و ازشون می پرسم چند تا مثلث با این ضلع می تونن رسم کنن و چطوری؟ بعد یه زاویه می‌دم بهشون (زاویه ای که ضلعش همون ضلع اولیه باشه) و بعد سوال مشابه رو می پرسم. مرحله بعد ضلع بعدی رو می دم و نهایتا از اینکه همه بچه ها یه مثلث رسم کردن و این مثلث یکتا هست توجیه می کنم که با داشتن این اطلاعات، این مثلث ها همنهشت می شن. البته برای بقیه حالت ها هم در همین فرآیند چک می کنیم. خوب راستش این روند خیلی خوبه اما همیشه یا تقریبا همیشه یکی هست که می پرسه چرا این روش ها درستن؟ واقعیتش اینه که ض‌زض اصل ششم از اصول قابلیت انطباق هست (که هیلبرت مطرح کرده و در کتاب هندسه اقلیدسی و نا اقلیدسی اومده) و باقی حالت ها نتیجه می‌شن. با توجه به توضیحاتی که دادم سوالم این هست که شما همنهشتی مثلث‌ها رو چگونه تدریس می کنید و به نظرتون چالش ماجرا یا قسمت هیجان‌انگیز ماجرا کجاست؟


   
نقل‌قول
Amir
 Amir
(@amir)
عضو Admin
عضو شده: 6 سال قبل
ارسال‌: 147
 

چه جالب. اولین مقاله ای که من تو آموزش ریاضی نوشتم با موضوع همنهشتی مثلث ها بود! چکیده ی اون در آنچه برای دومین کنفرانس آموزش ریاضی ایران چاپ شد است، شاید شراره بتونه تو خانه ی ریاضی اصفهان اون رو پیدا کنه 🙂 این اولین جایی بود که من از روش «دادن اطلاعات با تلفن» استفاده کردم و از اون به بعد برای خیلی از مفاهیم دیگه هم ازش استفاده کردم. اینجا از همنشتی مثلث ها استفاده می کنم.

ایده اش خیلی ساده است. یه دانش آموز یه مثلث می کشه و قرار است با استفاده از تلفن دوستش رو راهنمایی کنه که «همون مثلث» رو بکشه. اینکه دینامیک کلاس رو چه جوری تنظیم کنی با خودت است. یه روش خوب استفاده از گروه های دو نفری است (اطلاعات دهنده و اطلاعات گیرنده). فکر کنم خودت بتونی تصور کنی چه اتفاقی می افته. اطلاعات دهنده، شروع می کنه هر چه می تونه اطلاعات می ده. اندازه ی ظلع ها، اندازه ی زاویه ها. ولی اطلاعات گیرنده احتیاج به همه ی اون اطلاعات نداره و در حالی که اطلاعات دهنده انتظار نداره که اطلاعاتی که داده کافی باشه اطلاعات گیرنده مثلث رو رسم کرده! اینطوری معنی «همون مثلث» در می آد، خود به خود همه شروط هم نهشتی ها در می آد و شروط تشابه در می آد و خیلی چیزهای دیگه.

روشی که استفاده کردی جالب است ولی یکی از اون روش هاست که با «داشتن راه حل در ذهن» طرح شده و محدودیت های زیادی داره.

 


   
پاسخنقل‌قول
(@kianoosh)
Trusted Member
عضو شده: 6 سال قبل
ارسال‌: 53
شروع کننده موضوع  

مرسی دکتر اصغری برای توضیحاتتون. خیلی خیلی ممنون.


   
پاسخنقل‌قول