تصویر پروفایل

zohre pandiآفلاین

  • 0

    نوشته‌ها

  • 1

    نظرات

  • نویسنده
    نوشته ها
  • #14979
    zohre pandi
    سرپرست

    تحت عنوان “differentiation ” میشه یه تکنیک هایی برای گوناگون سازی آموزش ریاضی پیدا کنید

    مثلا طرح مسئله هایی باز با نقاط ورود و خروج متعدد و …

  • #14978
    zohre pandi
    سرپرست

    با نوشته دکتر اصغری که خیلی موافقم

    در ادامه چنین روندی، در کلاس هفتم در سال تحصیلی ۹۶، ۹۷ یه تجربه خوب داشتم:

    یکی از فرآیندهایی که در کلاس درس خیلی به درد می خوره، گفتگو هست، وقتی مسئله ها متنوع میشه، امکان گفتگو و به اشتراک گذاری راه حل ها کم میشه

    برای همین در اون سال همراه با راضیه جلالی که همکارم بود، از ابتدای سال یک زنگ از پنج زنگ هفتگی رو به کلاس دو سطحی اختصاص دادیم، هر هفته در ابتدای اون زنگ به بچه ها توضیح می‌دادیم که تو هر کلاس قراره چه اتفاقی بیفته، مثلا تو یکی قراره مساله هایی که قبلا بهش فکر کردید، مرور بشه و راه حلها شنیده بشه و یک مسئله در همون حدود حل بشه … و تو اون یکی کلاس قراره فقط جواب مساله قبلی ها رو تو پنج دقیقه بگیم و دو تا مسئله جدید پیچیده تر حل کنیم …

    بچه ها می تونستن اول جلسه بگن که دوست دارن تو کدوم کلاس باشن. داشتیم بچه هایی که تو یه فصل مثلا جبر این ور بودن، یه فصل دیگه مثلا هندسه اون ور، یا بچه های “سنتا قوی” که دوست نداشتن بیان مسئله جدید حل کنن و یا بچه ای که یه بار میومد که مسئله جدید بچشه …

    خیلی خیلی کم پیش میومد که به یکی دو تا از بچه ها توصیه کنیم که کدوم ور باشن.

    به نظرم این تجربه برای بچه ها امکان توسعه مبتنی بر علاقه و انتخابشون ایجاد می‌کرد و حتی از شناخت نسبت به خودشون رو افزایش می‌داد.

    بازخورد بچه ها به این طرح عالی بود، در هر دو گروه، یعنی هم اونهایی که بیشتر در کلاس اولی بودن و هم اونهایی که بیشتر در کلاس دومی بودن …

    مثلا بچه ای داشتیم که در همه طول هفته اشکالهاش رو رنگی می کرد که اون روز بیاد و حل کنه و خودش می‌گفت که استرسش خیلی کم شده،

    یا یکی از بچه ها می‌گفت اولین باره که تو یه زنگ ریاضی من هم جزء کسایی هستم که می‌تونم مسئله رو تو زمانی که بقیه کارشون تموم میشه حل کنم و راه حلم رو بگم

  • #14912
    zohre pandi
    سرپرست

    خیلی جالبه.

    پیشنهاد می تونه این باشه که هیچ جمع بندی ای در کلاس سوم (در اولین برخوردهاشون با موضوع) درباره روش پیدا کردن کسرهای مساوی انجام نشه و بچه‌ها برای پیدا کردن کسرهای مساوی، هربار به فهمشون از کسر برگردن و ببینن چی کار می‌تونن بکنن؟

  • #14907
    zohre pandi
    سرپرست

  • #14906
    zohre pandi
    سرپرست

    دارم کارتها رو دوباره بررسی می کنم.
    اینها دومینو طور نیست، هم به خاطر مجموع یک گوشه اش و هم این که همه تبدیلهای یک کارت توش نیست مثلا چهار، یک، یک که با یک، چهار، یک فرق داره توش نیست.
    ولی یه کارتهایی که دومینو طور هستند درست کردم که می فرستم اینجا.
    این جدیدها یه فرقش با دومینو اینه که دومینو همه ترکیب ها تا عدد شش رو داره ولی اینا تا مجموع شش رو داره.
    اینجوری دیدم که انگار کارتها دو رو هست که نتیجه همه تبدیل هندسی ها رو داشته باشه.
    اگه یک رو باشه، بعضی تقارنها رو نداره و با اضافه کردن چند کارت کامل میشه.

  • #14895
    zohre pandi
    سرپرست

    یه چیزی که این روزها دارم بهش بیشتر توجه می کنم اینه که آیا بچه ها می تونن خاصیتهای عملیات رو در مجموعه جدید تعمیم بدن یا نه.

    از این جهت دارم به این نگاه می کنم چون اگه پاسخش نه باشه، اونوقت تعمیم جبری خاصیتها دیگه خیلی فانتزی میشه.

    شواهدی که تا حالا دارم اینه که:

    استفاده از خاصیتهای که در عددهای کوچک طبیعی برای بچه ها واضحه، در عددهای طبیعی بزرگ براشون ساده نیست و نیاز به تلنگر و یادآوری داره.

    خاصیتها رو به کسرها تعمیم نمیدن. مثلا وقتی به ضرب عددهای مخلوط می رسن نمی تونن از توزیع پذیری به همون شکلی که در روش های ابداعی شون در  ضرب عددهای دو رقمی کمک می گرفتن، کمک بگیرن. هیچ مشاهده متفاوتی نداشتم. یعنی ندیدم که بدون توضیح معلم یه بچه ای خودش هر دو عدد رو  باز کنه.

    بعضی بچه ها به عددهای صحیح هم تعمیم نمیدن. مثلا در جمع عددهای صحیح از جابجایی استفاده نمی کنن و وقتی ازشون می پرسی هم بعضی هاشون مطمئن نیستن که بشه جابه جاشون کرد.

  • #14893
    zohre pandi
    سرپرست

    خیلی این ویکی نوشت و ویکی نوشت بعدی، برام آشنا بود و یه کم برای خودم روشن کننده بود.

    من -و احتمالا خیلی های دیگه که با معلمهای ریاضی همراهی می کنن- گاهی چیزهایی می شنوم از جنس محاسبات پیچیده هستند و هی لازم میشه که از معلم طراح بپرسم خب که چی …

    آنچه در این ویکی “حساب سالم” نامیده میشه شبیه اون چیزیه که من تو گفتگوهام با معلمها بهش می گم “حساب ارزشمند” ولی برای خودم هم نیاز به تبیین و شفاف شدن بیشتر داره.

  • #14889
    zohre pandi
    سرپرست

     عبارت یک دسته … تایی یا …. دسته یک تایی خودش به اندازه کافی گیج کننده است.

    یعنی به نظرم یک ضربدر و ضربدر یک در تعبیرهای ضرب چه جمع تکراری، چه دسته های مساوی، چه شمارش چندتا چندتا چه … جا نمیشه.

    پیشنهاد من به معلم ها اینه که بعد از این که یه کم در ضرب پیش رفتن و بچه ها ایده رو گرفتن، ضرب یک رو معرفی کنن و فرصت بدن که بچه ها سازگار با بقیه براش پاسخ پیدا کنن.

    ضربدر صفر و صفر ضربدر هم همینطور.

  • #14888
    zohre pandi
    سرپرست

    یه مثال دیگه

    یه معلم کلاس دوم که بچه ها خیلی دوستش دارن، برام تعریف کرد که :

    “برای تبدیل واحد میلیمتر به سانتی متر، اول از بچه ها می پرسم میلیمتر بیشتره یا سانتی متر. بعد که بچه ها گفتن سانتی متر، یه شکل می کشم که میلیمتر پایینه و سانتیمتر بالا و به بچه ها میگم که میلیمتر تا از این پایین برسه اون بالا صفرش می افته 😮 مثلا اگه ۲۰ میلیمتر بود، میشه ۲ سانتیمتر.”

    پیشنهادشون این بود که بقیه دوستانش همین روش رو  برای واحدهای دیگه در سالهای بعد تعمیم بدن.

     

  • #14639
    zohre pandi
    سرپرست

    ممنون

    چه خوب بود این صفر 🙂

    برم قسمت احتمال این کتاب رو ببینم.

  • #13845
    zohre pandi
    سرپرست

    من معمولا وقتی این جور کتابها رو می بینم اول بخش احتمالش رو نگاه می کنم. ولی خوب تا حالا کتابی ندیدم که از این بخشش خوشم بیاد. دکتر اصغری شما کتابی برای معلمها دیدید که از بخش صفرش راضی باشید؟

  • #13842
    zohre pandi
    سرپرست

    راستی ما یعنی من و یه گروه خوب از معلمهای دوره دوم دبستانهای مفید داریم این کتاب رو می خونیم. از اول شروع کردیم و الان وسطهای فصل سوم هستیم.

    در کنار مطالعه کتاب هر بار یه کم هم بحث می کنیم و متن رو با خوانده های قبلی و تجربه هامون مقایسه می کنیم. گاهی هم از تمرینهاش ایده فعالیت برای کلاس درس بر می داریم و …

    تو همین گروه داریم یه خلاصه ترجمه هم از کتاب آماده می کنیم که امیدواریم اگه کسی خواست به مجموعه مون اضافه بشه بتونه سریع یه مروری روی قبلی ها داشته باشه و اگر خواست به یه بخشی در کتاب اصلی مراجعه کنه.

    جلسه هامون چهارشنبه ها صبحه. اگر کسی دوست داشت همراهی کنه، خصوصی به من خبر بده که ببینم چقدر شدنیه.

  • #13838
    zohre pandi
    سرپرست

    تا اون جایی که من می دونم یه گروهی دو سه سال پیش شروع کردن به ترجمه و قرار بوده انتشارات مدرسه چاپ کنه. فکر کنم یه فصلهایی هم ترجمه شده ولی پروژه متوقف شده و پیش نرفته.

  • #13837
    zohre pandi
    سرپرست

    بخشی جدا برای صفر نداره 🙁

    این قسمتی از ایندکسشه، فکر کنم نشون میده که صفر رو چه جوری دیده:

    اولین جایی که صفر رو دیده در جمع و تفریق بوده که هیچی اضافه و کم نمی کنه.

  • #14410
    zohre pandi
    سرپرست

    میشه از مفهوم میانگین استفاده کرد:
    یک عکس که دو تاکه زمین رو نشون میده. یکی ۳ در ۴ با چهار تا خرگوش و یکی ۲ در ۳ با سه تا خرگوش
    و طرح این سوال که «کدام زمین شلوغ تر است؟»
    البته مثال شربت هم شبیه همینه با این تفاوت که در این مثال بچه ها راحت تر می تونن رو شکل کار کنن و نسبت رو نمایش بدن.

دوستان

گروه‌ها

Media

Photos
Videos
Audios
Files
Sorry, no items found.

روز تولد مریم (۲۲ اردیبهشت)، روز دوستی ریاضی

در تماس باشید

لطفا ما را از فعالیت های خود برای روز دوستی ریاضی آگاه کنید.

Sending

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account