تصویر پروفایل

آموزش ریاضی

  • گروه عمومی
  • 112

    نوشته‌ها

  • 26

    اعضاء

صفر!

برچسب ها: ,

این جستار شامل 5 پاسخ ، و دارای 3 کاربر است ، و آخرین بار توسط  محمد سبحانیان در 9 ماه، 2 هفته پیش بروز شده است.

  • نویسنده
    نوشته ها
  • #13858
     Amir 
    سرپرست کل

    زهره پندی پرسیده بود که «آیا شما کتابی برای معلم ها دیدید که از بخش صفرش راضی باشید؟». حیفم آمد جواب را در همان جایی که پرسید ه شده بود بدم چون صفر اونقدر مهم هست که یه جای مخصوص خودش داشته باشه.

    یکی از نوشته های خوبی که دیدم در کتاب Understanding Mathematics for Young Children است.

    کتاب یه بخش کوچولو با عنوان «نماد صفر» و یه کمی جلو تر یه بخش کوچولوی دیگه با عنوان «فهمیدن صفر». علاوه بر اینکه اینجا و اونجا هم مثل بیشتر کتاب ها از نقش صفر در محاسبات می گه. اون دو قسمت رو اینجا به یه کیفیت بد به اشتراک می گذارم. خودتون می دونین چه جوری کیفیت خوبش رو پیدا کنین 🙂

     

     

     

  • #13882
     Amir 
    سرپرست کل

    هدف اعلام شده ی این گروه پرسیدن سوال های مشخص و تلاش برای جواب های مشخص است. جستار «صفر» رو با پارتی بازی در گروه گنجاندم چون خوب اون جوابی بود به سوال زهره پندی. حالا که آب از سر گذشت فکر کردم یه بخشی از کتاب «عدد، زبان علم» رو هم که به صفر اختصاص داره این جا به اشتراک بگذارم. خود کتاب رو که واقعا یکی از کتاب های دوست داشتنی من است بعدا در گروه کتاب های دوست داشتنی معرفی خواهم کرد.

    عنوان فصلی از کتاب که به صفر اختصاص داره هست: «ستون خالی».

  • #14639
     zohre pandi 
    سرپرست

    ممنون

    چه خوب بود این صفر 🙂

    برم قسمت احتمال این کتاب رو ببینم.

  • #14665
     محمد سبحانیان 
    مشارکت کننده

    به نظرم دنبال معنایی واحد برای صفر به‌عنوان یک عدد طبیعی و به عنوان یک عدد صحیح، گویا یا حقیقی گشتن اشتباهه و بهتره در دوره‌های آموزش، صفر در هر یک از این موارد (در دیدگاه‌های مختلفی که به این مجموعه‌های اعداد داریم) جداگانه مورد بررسی قرار بگیره و در واقع مفهوم صفر با رشد مجموعه‌های اعداد و براساس دیدگاهی که در بیان اون مجموعهٔ اعداد داریم، متحل بشه. واقعا لازم نیست بچه‌ها همه مفاهیم رو از همون اول بگیرند و از اول با همه مفاهیمی که میشه به صفر نسبت داد آشنا بشن.

    • #14668
       Amir 
      سرپرست کل

      هیچ ایده ای ندارم که چه جوری معنی صفر وابسته است به مجموعه ی اعدادی که اسم بردی. یا اینکه اصولا، آنچه به عنوان معانی مختلف صفر در نظر داری چیه. لطف می کنی، منظورت رو بیان کنی‌.

      • #14673
         محمد سبحانیان 
        مشارکت کننده

        مثلا در اعداد طبیعی، وقتی اونها رو شمار اشیا در نظر می‌گیریم به نامی برای اشاره به مجموعه‌ای خالی تبدیل میشه. اما وقتی در اعداد صحیح به‌عنوان حساب کاهش و افزایش داریم حرف می‌زنیم، به نداشتن هیچ مقدار کاهش و افزایش اشاره داره. در حالی که مثلا اعداد صحیح به تعداد افزایش یا کاهش به یک کامیون سیب اشاره کنه، صفر به‌معنای نداشتن هیچ مقدار سیب نیست. بلگه به‌معنای نداشتن هیچ مقدار افزایش یا کاهش هست. یا اگه از اعداد کسری به‌عنوان وسیله‌ای برای بیان مقداری از یک کمیت برحسب مقدار دیگه‌ای از اون کمیت استفاده کنیم، میشه وسیله‌ای برای بیان نداشتن مقداری از اون کمیت برحسب مقداری از همون کمیت.

        برای بقیهٔ مجموعه‌ها هم با توجه به نگاه ما به اون مجموعه‌ها، درک از صفر تغییر می‌کنه.

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.

روز تولد مریم (۲۲ اردیبهشت)، روز دوستی ریاضی

در تماس باشید

لطفا ما را از فعالیت های خود برای روز دوستی ریاضی آگاه کنید.

Sending

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account