تصویر پروفایل

آموزش ریاضی

  • گروه عمومی
  • 109

    نوشته‌ها

  • 25

    اعضاء

آیا نمره های امتحان منصفانه است؟

برچسب ها: 

این جستار شامل 1 پاسخ ، و دارای 2 کاربر است ، و آخرین بار توسط  شراره در 1 ماه، 2 هفته پیش بروز شده است.

  • نویسنده
    نوشته ها
  • #14869
     Amir 
    سرپرست کل

    چند وقت پیش کیانوش یه امتحان هندسه گرفته بود که بچه ها می تونستن وسط امتحان از راهنمایی هایی که تو پاکت گذاشته شده بود استفاده کنند و اگر این کار رو می کردن به نمره ای ازشون کم می شد.

    توجیح این حرکت این بود که سوال ها خیلی جدید و خلاقه بودند و شاید این کار یه جورهایی لازم بوده. امروز یه اتفاقی در امتحان خود من افتاد که فکر می کنم این پاکت ها تقریبا همیشه لازم اند. چون محتوای امتحان مورد نظر در مورد ریاضیاتی بود که شاید خیلی ها باهاش آشنا نباشند، از یه مثال ساختگی استفاده می کنم.

    فرض کنید یکی از سوال های امتحان از بچه ها خواسته است فلان معادله درجه ی سوم را حل کنند. انتظار می ره که دانش آموز بتونه اون رو تجزیه کنه و از اینکه حاصل ضرب عبارت های به دست آمده صفر است، نتیجه بگیره که حداقل یکی از اونها باید صفر باشه، با صفر قرار دادن هر کدوم جواب های معادله را پیدا کنه. حالا دانش آموزی رو در نظر بگیرید که مرحله ی اول این ماجرا به فکرش نمی رسه (تجزیه معادله برای حل آن)، در نتیجه هیچکدام از مرحله های بعدی انجام نمی شه و همه ی نمره ی اون مساله از دست می ره. حالا فرض کنید یکی از پاکت های کیانوش هست که تو اون یه پیشنهاد برای مرحله ی اول داده شده و در عوض استفاده از اون پاکت به جای همه نمره یه بخشی از نمره از دست می ره. آیا این منصفانه تر نیست؟ آیا مثال های خوبی به نظرتون می رسه که بشه مرحله ی اول را به طور معنی داری در پاکت گذاشت؟

     

  • #14870
     شراره 
    سرپرست

    من این روش رو خیلی دوست دارم.

    در مورد مثالهای دیگه: فکر می کنم توی یه مسائلی اگر بچه ها تعریف دقیق رو بدونن گامهای بعدی حل مسئله رو طی می کنند و این مواقع میشه تعریف دقیق رو در پاکت گذاشت.

    مثلا هفته پیش و این هفته از یه سری کلاس ششمی خواسته بودم:

    یک ذوزنقه رسم کنید که اندازه قاعده بزرگش 5، قاعده ی کوچکش 2، ارتفاعش 3 و محیطش بیش از 20 سانتی متر باشه

    خیلی از بچه ها چون تعریف ذوزنقه رو نمی دونستند و فقط یه شکل های خاصی رو به عنوان ذوزنقه می شناختند، نمی تونستند شکل رو بکشند و مدام می پرسیدند که این که نمیشه آیا می تونیم اندازه قاعده ها یا ارتفاع رو بیشتر کنیم؟ و من مجبور شدم تعریف ذوزنقه رو به عنوان راهنمایی بیان کنم

    یا این سوال که دوباره هفته پیش و این هفته به ششمی ها دادم:

    یک مربع رسم کنید که قطرش 7 سانتی متر باشه.

    باز هم چون بچه ها به ویژگی قطرهای مربع توجه نداشتند مجبور شدم به همه شون راهنمایی کنم.

    البته من دلم نیامد که نمره ای ازشون کم کنم 🙂

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.

در تماس باشید

لطفا ما را از فعالیت های خود برای روز دوستی ریاضی آگاه کنید.

Sending

روز تولد مریم (۲۲ اردیبهشت)، روز دوستی ریاضی

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account